Apple heeft de Nederlandse startup PRSS gekocht. PRSS ontwikkelde een platform waarmee het heel eenvoudig was om iPad-magazines te maken.

Apple heeft de aankoop, die waarschijnlijk eerder dit jaar heeft plaatsgevonden, inmiddels bevestigd aan de website TechCrunch nadat iCulture erover had gepubliceerd. Apple deed verder geen mededelingen over de overname.

In het circuit gingen al langer geruchten over de verkoop van PRSS aan Apple. Gebruikers van PRSS, zoals TheNextWeb en Bright, kregen dit voorjaar een briefje met daarin de aankondiging dat de tool per 16 juli uit de lucht werd gehaald.

Omdat de oprichters, Jochem Wijnands en Michel Elings, de laatste jaren al meerdere malen in Californië nabij  het hoofdkwartier van Apple waren gesignaleerd, werd toen al aangenomen dat het bedrijf zou zijn verkocht aan Apple.

Ook bleken een aantal medewerkers van PRSS plotseling woonachtig in Californië. Zo plaatste één van de oprichters, Michel Elings, een foto van zijn verhuizing en nieuwe huis op Twitter.

Al jaren in het vizier van Apple

PRSS kwam voort uit TRVL. TRVL was een van de eerste iPad-tijdschriften. Met de software die daarvoor was ontwikkeld ontstond PRSS als tool waarmee iedereen zonder te programmeren een tijdschrift voor op de iPad kon maken.

TRVL trok in 2012 voor het eerst de aandacht van Apple toen het werd getoond in een filmpje op de conferentie voor ontwikkelaars van Apple. Kennelijk was Apple ook geporteerd van PRSS dat later werd ontwikkeld.

De app TRVL bestaat overigens, in tegenstelling tot PRSS, nog steeds. De laatste update dateert echter al weer van bijna een jaar geleden, dus het is de vraag of hij nog actief wordt onderhouden.

Kijken, kopen en killen

De overname van PRSS lijkt een typisch voorbeeld van een acqui-hire, in die zin dat Apple een deel van de medewerkers en hun expertise wilde hebben om een eigen tool te maken waarmee tijdschriften voor de iPad te maken zijn.

Het oorspronkelijke bedrijf, inclusief klanten, verdwijnt meestal bij een dergelijke overname, om later in een ander jasje weer op te duiken.

Lees ook

Hoe Google en Facebook innovatie frustreren

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl